Och lite annat också.

18 december 2010

Tvättstugan

Jaha, jag hade bokat tvättid kl 16 idag, för jag ville ha rena kläder med mig hem på måndag.
Så strax efter fyra tar jag med mig tvätten och trippar ner till tvättstugan. Lyckligt omedveten om vad som skulle komma.

När jag kommer ner så är torktumlaren igång och det står en tvättkorg på golvet, det har ju hänt förut så jag väntade tills den som ägde kläderna skulle komma.
Så kom den som ägde kläderna, och hon förstod inte ett ord av vad jag sa. Det visade sig att varken engelska eller svenska gick bra. Men tyska det kunde hon. Och visst jag kan förstå en del tyska, men inte när den som pratar bryter på något annat språk och saknar en hel del tänder.

Hon ville tydligen torka sina kläder som var kvar, men jag kunde använda maskinerna om jag ville. Mitt i detta kommer hennes son ner, och han kan inte svenska eller engelska han heller.

Tillslut så sa jag att hon kunde göra klart sitt så kommer jag tillbaka vid fem. Men hon tyckte att jag kunde tvätta ändå. Men det ville jag inte.

Så frågar hon hur gammal jag är, och om jag var gift, eller hade pojkvän och om jag ville följa med upp på något att dricka, och om jag ville gifta mig med hennes son.
Det var då de kalla kårarna kom, och jag gick upp igen.

Helt ärligt var det väldigt obehagligt.

Så jag bestämde att jag för säkerhetsskull att gå ner kvart över ifall de var kvar.

Så jag gick ner då, och det var tänt och maskinerna igång, så jag smög tyst och bytte tvättid tills imorgon och förhoppningsvis så är jag själv där då. Annars tvättar jag hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar