Och lite annat också.

05 december 2009

Hajen

Ett bra avslut på en bra dag: Hajen! Min favorit film visas just nu på svt2.
Jag verkligen älskar Hajen.

Idag har jag varit i Karlstad. Först så mellanlandade jag hos Martina för att gå vidare till Jennie. Där var vi en liten stund för att sedan gå viadre igen. Denna gången mot stan och Arenan för att se på dansföreställning .
Det var mycket mysigt (av flera anledningar).
Dansarna var väldigt duktiga men det var inte riktigt den typen av dans som tilltalar mig. Men et var bra ändå.
Sällskapet där gjorde det hela mycket bättre.
Väl där träffade vi nämligen Malin, som varit med och anordnat det hela.

Men det fanns inte bara dans att se på. Utan där fanns även något annat, som fångade mina ögon på en gång. (och ögonen släppte ogärna föremålet)
Allt var frid och fröjd tills jackan åkte på.
Jackan. Den förstörde allt. Det var som om en dröm krossades i det tillfället. Det tog hårt på mig. Kan vara för att jag är allergisk mot dom jackorna.
Jackan. Jag kan inte släppa det. Varför i hela fridens namn har någon som träffar rätt på alla punkter en sådan jacka?

Hur som helst. Så skulle Martina och Jennie hem efter föreställningen och Malin skulle plocka undan, så jag tog bussen hem.
På bussen utvecklade jag en förfärlig migrän. Som fortfarande plågar mig.
Därför var det skönt att komma hem.



Såg en dokumentär om hajar förut. Om tjuvfiske på hajar för att få deras fenor.
De fångade hajarna, skar av dem fenorna när de fortfarande levde för att sedan släppa tillbaka dem i havet där de skönk till botten lidande utan att kunna göra någonting.
Jag mådde så dåligt av det där. Hur fan kan folk göra så?
Jag skulle vilja tillfånga ta tjuvfiskarna, skära av deras armar och ben och sedan slänga ut dem på gatan och se hur de klarar sig.
Vad kan få folk att tro att de får göra så mot djur?
Varför tror vi människor att vi är överlägsna alla andra djur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar